Hjernens evne til at tilpasse og omorganisere sig kaldes “hjernens plasticitet”.
Plasticiteten spiller en afgørende rolle i forståelsen af, hvordan hørenedsættelse påvirker børns udvikling. Ved hørenedsættelse påvirkes evnen til at opfatte lyde korrekt og forstå talesprog. Dette kan have konsekvenser for eksempelvis sprogudvikling, kognitiv udvikling, social interaktion og trivsel. Børns hjerner er ekstra påvirkelige over for ændringer, hvilket betyder, at når høreevnen svækkes pga. hørenedsættelse, vil hjernen forsøge at kompensere ved at omorganisere de neurale netværk i hjernen.
Tidlig intervention
Tidlig intervention er afgørende for at udnytte hjernens plasticitet bedst. Ved at identificere og behandle hørenedsættelsen tidligt er det muligt at fremme en mere effektiv omorganisering af hjernen. Dette kan inkludere tidlig brug af høreteknologi samt auditiv- og talesproglig træning, som alt sammen hjælper med at stimulere nye forbindelser i den auditive cortex.
Projekt Lyt igen
Projektet LYT IGEN fokuserer på inklusion af børn og unge med hørenedsættelse i skolealderen i sociale og faglige fællesskaber. Projektet er et partnerskab mellem Center for Hørelse og Balance (CHBC) på Rigshospitalet, Multisensorisk Laboratorium (ME-lab) på Aalborg Universitet og Decibel – Landsforeningen for børn og unge med høretab (Nu: Høreforeningen). I projektet har 22 børn og unge med hørenedsættelse deltaget i træning og aktiviteter, herunder brugen af en VR-app, som er udviklet specielt til at hjælpe dem med at forbedre deres evne til at navigere i forskellige lydmiljøer og forstå tale. Resultaterne viser, at disse børn og unge er i stand til at forbedre deres opmærksomhed på lyde, evnen til at lokalisere lyd og placere sig optimalt i forhold til den, der taler.
Denne succes understreger vigtigheden af at udnytte hjernens plasticitet hos børn med hørenedsættelse. Ved at træne og støtte børnene gennem innovative metoder som VR-spil kan de udvikle evnen til at kompensere for deres hørenedsættelse og dermed opnå bedre inklusion. Projektet viser også, at tidlig intervention og brug af nyeste avancerede teknologiske værktøjer som VR kan være afgørende for at fremme barnets udvikling og trivsel.
Inklusion og trivsel
Det er vigtigt, at lærere, pædagoger og netværket omkring barnet generelt forstår den nye generation af børn med hørenedsættelse, der har adgang til tidlig behandling og intervention. Denne forståelse kan hjælpe med at skabe et miljø, der fremmer inklusion og trivsel for børnene. Dette understreger vigtigheden af at fokusere på mulighederne frem for begrænsningerne og at øge forventningerne til denne nye generation af børn med hørenedsættelse.
Skal vi hjælpe dig med at klæde netværket omkring barnet på til at forstå den nye generation af børn med hørenedsættelse?