Et udredningsforløb følger den vejledning, som Social- og Boligstyrelsen har beskrevet i ”Sådan arbejder VISO”. Alle udredningsforløb tilrettelægges dog individuelt og tager udgangspunkt i det aktuelle behov og i samarbejde med dig, der er logopæd i kommunen.
Hos Hørerådgivningen – Børn og Unge er vi dedikerede til at hjælpe dig med at skabe optimale forhold for børn og unge med hørenedsættelse. En vigtig del af denne proces er at se på efterklangstid og støjforhold samt afstand/placering og andre hørepædagogiske forhold. Et godt lyttemiljø er afgørende for børns indlæring, og dette er særligt vigtigt for børn med hørenedsættelse.
Formålet med en udredning ift. akustik og lyttemiljø er todelt:
Udredning ift. akustik og lyttemiljø består af flere komponenter. Først foretages akustikmålinger i relevante lokaler ved hjælp af udstyr, der kan måle efterklangstid på forskellige frekvensbånd. Herefter observeres lærings- og undervisningsmiljøet med fokus på taleture, struktur, strategier samt brugen af høreteknisk udstyr. Der suppleres desuden med samtaler og evt. spørgeskemaer for at afdække erfaringer og ønsker ift. lyttemiljøet. Denne tilgang sikrer, at du får en detaljeret vurdering af det akustiske miljø og dets indvirkning på læring og trivsel. Når vurderingen er afsluttet, vil du modtage en rapport med anbefalinger.
Resultaterne fra målingerne viser, om efterklangstiden i lokalet overholder de anbefalede værdier for børns indlæring, især for børn med hørenedsættelse. Hvis efterklangstiden overstiger de anbefalede 0,4 sekunder, vil du modtage forslag til forbedringer i en udførlig rapport. Derudover kan du få konkrete anbefalinger om f.eks. struktur, brug af strategier og høreteknisk udstyr.
Udredning ift. akustik og lyttemiljø er en del af vores løbende indsats for at forbedre lytte- og læringsmiljøet for alle børn og understreger vores engagement i at levere skræddersyede løsninger, der imødekommer de unikke behov, som børn med hørenedsættelse kan have.
For yderligere information om udredning ift. akustik og lyttemiljø samt rådgivning er du velkommen til at kontakte os.
Ønsker du at igangsætte et rådgivningsforløb, skal du udfylde et henvendelsesskema
På det afklarende møde deltager henvender, forældre og en eller flere konsulenter fra Hørerådgivningen – Børn & Unge. Ofte inviteres andre voksne omkring barnet/den unge med hørenedsættelse også med f.eks. pædagoger, lærere, dagtilbud-/skoleleder, psykolog eller andre relevante fagpersoner. Alle fagpersoner med beslutningsmandat deltager således på mødet. På mødet uddybes oplysninger givet i henvendelsesskemaet.
Formålet med mødet er først og fremmest at afklare, om et udredningsforløb skal igangsættes. Derefter fastsættes mål, indhold og form for udredningsforløbet. Desuden indgås aftaler om rollefordeling, og der forventningsafstemmes.
Udredningen tager udgangspunkt i henvendelsen og det afklarende møde. Den omfatter typisk en objektiv vurdering med testning og en funktionel vurdering i forhold til konkrete problemstillinger. Redskaber og metoder i udredningsforløbet kan f.eks. være samtaler med forældre og det faglige netværk omkring barnet/den unge, spørgeskemaer, observationer, forskellige tests og videoanalyse – alt efter hvad der vurderes relevant. Forældre og fagpersoner omkring barnet bidrager typisk med informationer, iagttagelser og vurderinger af barnet/den unge.
Forud for udredningsforløbet hos Hørerådgivningen – Børn & Unge kan der fra kommunal eller sundhedsfaglig side foreligge audiologopædiske, pædagogisk-psykologiske og medicinsk/lægefaglige undersøgelser, som danner grundlag for den videre udredning.
Forløbet afsluttes med et møde, hvor resultater fra udredningen fremlægges og drøftes. På mødet evalueres der ligeledes på forløbet. I udgangspunktet deltager de samme personer som til afklarende møde.
Forud for mødet udarbejder konsulenten/konsulenterne fra Hørerådgivningen – Børn & Unge en udredningsrapport. Rapporten indeholder blandt andet en beskrivelse af resultater fra udredningsforløbet, en konklusion samt vejledende anbefalinger. På mødet gennemgås udredningsrapporten, og som afslutning på mødet drøftes forankring af viden fra udredningsforløbet i det fremtidige arbejde omkring barnet/den unge.