AVT materialer hos Hørerådgivningen - Børn & Unge

International klassifikation

ICF-CY

I de seneste 2 år har vi i Hørerådgivningen – Børn & Unge arbejdet med at tilpasse den internationale klassifikation af funktionsevne, funktionsnedsættelse og helbred (ICF) til danske rammer på børne-høre-området og i vores organisation generelt.

 

Hvad er ICF?

ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) er udviklet af Verdenssundhedsorganisationen (WHO). ICF blev først udgivet i 2001 og fungerer som et internationalt standardiseret værktøj til at beskrive og måle sundhed og handicap. ICF er designet til at skabe en fælles ramme for at forstå og diskutere sundhed og funktionsnedsættelser, og det anvendes bredt inden for sundhedssektoren, socialt arbejde, forskning og det politiske arbejde.

ICF-CY (ICF for Children and Youth) er en udvidelse af ICF, specifikt tilpasset for at tage højde for de unikke behov og udviklingsstadier hos børn og unge. Dette gør det muligt at anvende ICF-rammen på en mere præcis og relevant måde for denne aldersgruppe. Den fokuserer på, hvordan en sundhedstilstand (hørenedsættelse) påvirker en persons funktionsevne og deltagelse i dagligdagen.

Arbejdet har altså handlet om at tilpasse rammen, så den passer til danske børn med hørenedsættelse og til vores organisation.

 

Tilpasning af ICF-CY til danske rammer og til børn med hørenedsættelse specifikt

I Danmark har Hørerådgivningen – Børn & Unge arbejdet målrettet med at tilpasse ICF-CY for at sikre, at det passer til de specifikke forhold og behov, vi ser herhjemme hos denne specifikke målgruppe. Dette arbejde har været udført med udgangspunkt i PDSA-modellen (Plan-Do-Study-Act), en systematisk metode til at teste og implementere forandringer i praksis.

  1. Plan (Planlægning): Vi startede med at identificere de specifikke områder, som er relevante hos børn og unge med hørenedsættelse i Danmark.
  2. Do (Udførelse): På baggrund af den indsamlede information udviklede vi et værktøj i form af et skema. Dette skema er designet til at adressere de områder, der er mest relevante for børn med hørenedsættelse, med særligt fokus på sproglig- og kognitiv udvikling.
  3. Study (Studie): Skemaet blev testet i praksis, og vi indsamlede feedback fra brugerne for at evaluere effektiviteten og identificere områder for forbedring.
  4. Act (Handling): Baseret på feedback og resultater fra testfasen foretog vi nødvendige justeringer og implementerede skemaet bredt i vores arbejde med børn og unge med hørenedsættelse.

 

Et skema tilpasset børn og unge

Det udviklede skema arbejder inden for ICF kategorierne, men fokuserer på de særlige udfordringer og behov, som børn med hørenedsættelse står overfor. For eksempel fokuserer det særligt på:

  • Sproglig udvikling: At sikre, at børn med hørenedsættelse får den nødvendige støtte til at udvikle deres sprogkompetencer, hvilket er afgørende for deres sociale og akademiske succes.
  • Kognitiv udvikling: At forstå, hvordan hørenedsættelsen påvirker kognitiv udvikling og processer og at skabe strategier for at støtte læring og udvikling.
  • Social deltagelse: At fremme sociale interaktioner og deltagelse i aktiviteter, hvilket er vigtigt for den følelsesmæssige og sociale udvikling.

 

ICF-CY fremadrettet

Nu hvor ICF-CY er tilpasset børne-høre-området og indarbejdet i vores organisation via PDSA – modellen, vil du se terminologien i vores dokumentation. På den måde sikre vi, at vi benytter en fælles, internationalt anerkendt og standardiseret terminologi, som understøtter den fælles referenceramme for at forstå og diskutere sundhed og funktionsnedsættelser, som WHO har udarbejdet og som har vundet stor udbredelse siden. På den måde sikre vi at du modtager den bedst mulige kvalitet i rådgivningen.

Find en konsulent, et kursus eller måske ny viden
TAK for din tilmelding!

Du vil ikke modtage en bekræftelsesmail, vi lover dig nemlig at vi ikke vil overfylde din indbakke. HørePosten lander i din indbakke 6 gange om året.