AVT materialer hos Hørerådgivningen - Børn & Unge

Udredningsforløb

Et udredningsforløb følger den vejledning, som Social- og Boligstyrelsen har beskrevet i Sådan arbejder VISO. Alle udredningsforløb tilrettelægges dog individuelt og tager udgangspunkt i det aktuelle behov og i samarbejde med dig, der er logopæd i kommunen.

UDREDNING IFT. AKUSTIK OG LYTTEMILJØ

Hos Hørerådgivningen – Børn og Unge er vi dedikerede til at hjælpe dig med at skabe optimale forhold for børn og unge med hørenedsættelse. En vigtig del af denne proces er at se på efterklangstid og støjforhold samt afstand/placering og andre hørepædagogiske forhold. Gode lytteforhold er afgørende for børns indlæring, og dette er særligt vigtigt for børn med hørenedsættelse.

I en udredning ift. akustik og lyttemiljø får du målinger af efterklangstid samt observationer af, hvordan lokalet anvendes. Denne tilgang sikrer, at du får en detaljeret analyse af det akustiske miljø og dets indvirkning på børnenes læring og trivsel. Når analysen er afsluttet, vil du modtage anbefalinger, der kan hjælpe dig med at minimere baggrundsstøj og forbedre taleforståelsen, så efterklangstiden kommer under den anbefalede grænse.

 

Formål

Formålet med en udredning ift. akustik og lyttemiljø er todelt:

  1. At give dig dokumentation for efterklangstiden i lokaler og identificere forhold, der kan kræve forbedringer for at sikre et optimalt lytte- og læringsmiljø.
  2. At supplere de objektive akustikmålinger med observationer og eventuelle samtaler med forældre og fagprofessionelle, så alle relevante faktorer og perspektiver inddrages i analysen.

 

Metoder og Processer

Udredning ift. akustik og lyttemiljø består af flere komponenter. Først foretages akustikmålinger i relevante lokaler ved hjælp af udstyr, der kan måle efterklangstiden på forskellige frekvenser. Herefter observeres lærings- og undervisningsmiljøet med fokus på taleture, struktur, strategier samt brugen af høreteknisk udstyr. Disse observationer, kombineret med målingerne, giver dig indsigt i, hvordan lyttemiljøet påvirker barnets mulighed for deltagelse.

 

Resultater og Anbefalinger

Resultaterne fra målingerne viser, om efterklangstiden i lokalet overholder de anbefalede værdier for børns indlæring, især for børn med hørenedsættelse. Hvis efterklangstiden overstiger de anbefalede 0,4 sekunder, vil du modtage forslag til forbedringer. Dette kan inkludere installation af lydabsorberende materialer på specifikke steder, hvor lydrefleksionen er størst. Derudover kan du få konkrete anbefalinger til de voksne om f.eks. struktur, brug af strategier og høreteknisk udstyr for at forbedre både lyttemiljøet og barnets mulighed for aktiv deltagelse.

 

Helhedsforståelse af lyttemiljøet

Udredning ift. akustik og lyttemiljø kan være afgørende for at sikre, at børn med hørenedsættelse får de bedst mulige vilkår. Ved at kombinere tekniske målinger med kvalitative observationer får du en helhedsforståelse af lyttemiljøet, som gør det muligt at målrette anbefalingerne og rådgivningen. På den måde er du med til at skabe et inkluderende og effektivt lytte- og læringsmiljø.

Udredning ift. akustik og lyttemiljø er en del af vores løbende indsats for at forbedre lytte- og læringsmiljøet for alle børn og understreger vores engagement i at levere skræddersyede løsninger, der imødekommer de unikke behov, som børn med hørenedsættelse kan have.

For yderligere information om udredning ift. akustik og lyttemiljø samt rådgivning er du velkommen til at kontakte os.

trin 1

Henvendelse

Ønsker du at igangsætte et rådgivningsforløb, skal du udfylde et henvendelsesskema

trin 2

Afklarende møde

På det afklarende møde deltager henvender, forældre og en eller flere konsulenter fra Hørerådgivningen – Børn & Unge. Ofte inviteres andre voksne omkring barnet/den unge med hørenedsættelse også med f.eks. pædagoger, lærere, dagtilbud-/skoleleder, psykolog eller andre relevante fagpersoner. Alle fagpersoner med beslutningsmandat deltager således på mødet. På mødet uddybes oplysninger givet i henvendelsesskemaet.

Formålet med mødet er først og fremmest at afklare, om et udredningsforløb skal igangsættes. Derefter fastsættes mål, indhold og form for udredningsforløbet. Desuden indgås aftaler om rollefordeling, og der forventningsafstemmes.

trin 3

Udredningsforløb

Udredningen tager udgangspunkt i henvendelsen og det afklarende møde. Den omfatter typisk en objektiv vurdering med testning og en funktionel vurdering i forhold til konkrete problemstillinger. Redskaber og metoder i udredningsforløbet kan f.eks. være samtaler med forældre og det faglige netværk omkring barnet/den unge, spørgeskemaer, observationer, forskellige tests og videoanalyse – alt efter hvad der vurderes relevant. Forældre og fagpersoner omkring barnet bidrager typisk med informationer, iagttagelser og vurderinger af barnet/den unge.

Forud for udredningsforløbet hos Hørerådgivningen – Børn & Unge kan der fra kommunal eller sundhedsfaglig side foreligge audiologopædiske, pædagogisk-psykologiske og medicinsk/lægefaglige undersøgelser, som danner grundlag for den videre udredning.

trin 4

Afsluttende møde

Forløbet afsluttes med et møde, hvor resultater fra udredningen fremlægges og drøftes. På mødet evalueres der ligeledes på forløbet. I udgangspunktet deltager de samme personer som til afklarende møde.

Forud for mødet udarbejder konsulenten/konsulenterne fra Hørerådgivningen – Børn & Unge en udredningsrapport. Rapporten indeholder blandt andet en beskrivelse af resultater fra udredningsforløbet, en konklusion samt vejledende anbefalinger. På mødet gennemgås udredningsrapporten, og som afslutning på mødet drøftes forankring af viden fra udredningsforløbet i det fremtidige arbejde omkring barnet/den unge.

Find en konsulent, et kursus eller måske ny viden